Alla inlägg under augusti 2010

Av wanjasvarjehanda - 29 augusti 2010 01:05

Jahapp, då har vi klarat av 2 av 3 dagars festival där området runt Hornstull är fyllt med musik, marknad, berättarhörnor och annat! Det kanske inte verkar så ansträngande att stå i butik 11-22, men jag lovar att man blir rätt slut i både rygg och trampdynor.


På söndag är festivalen igång 11-22 och vår butik Wanjas Vardagsrum stänger kl 21.

Mer info om festivalen finns på www.100hus.com


Missa inte Moosequartet som spelar utanför Wanjas Vardagsrum kl 17.30 Om du vill veta vad du ger dig in på innan du kommer och lyssnar så finns det smakprov på www.moosequartet.se


Flyern nedan gjorde jag för Oma Retro & Vintage, Kafé Copacabana och vår butik, men det finns många andra som också har extraöppet :)


  


Av wanjasvarjehanda - 22 augusti 2010 17:24

Idag kan du lägga bud på nätet hos många auktionshus, alternativt skicka bud via e-post. Jättesmidigt och praktiskt, men kanske inte alltid en helt bra idé om du inte har sett föremålen i verkligheten!


Jag har köpt en hel del på auktion via nätbud och informationen om föremålen skiftar mycket mellan aktörerna. De flesta har bara en bild/objekt och många har ingen som helst information om eventuella skador och slitage. Hos vissa kan "slitage" betyda att kobratelefonen eller den dyra Zebrakoppen har en genomgående spricka, vilket gör objektet i det närmsta värdelöst på andrahandsmarknaden. De värsta exemplen jag råkat ut för, förutom glas & porslin där t.ex 3 av 8 koppar eller glas bara är att slänga, är en formgjuten fåtölj i plast (Dux Galaxy) där det saknades en bit på c:a 8x8 cm i armstödet samt en mycket udda bokhylla där ett av de tre hyllplanen var knäckt på mitten.


  


Det kan alltså bli oerhört kostsamt att inte gå och titta på sakerna i förväg! Om du inte har möjlighet att göra det, kontakta auktionshuset i god tid före auktionen och be dem skicka fler bilder samt skaderapport. Nedan följer lite av mina erfarenheter om de auktionshus jag har handlat av.


Auktionshuset Metropol i Stockholm: Här kan du hitta en del köpvärt, men åk och titta först! Oftast bara en bild per objekt samt dålig eller felaktig info om tillverkare och formgivare. Exemplen ovan med fåtöljen (som de för övrigt skrev var formgiven av Alvar Yngström istället för Yngvar Sandström :), trasigt glas och porslin, bokhyllan samt kobratelefon med sprucket skal kommer från Metropol. Vissa stoppade möbler har vi direkt efter avhämtning fått slänga pga dålig lukt. Ett soffbord (Frisco av Folke Ohlsson) hade förutom kraftigt slitage en skruv rätt igenom ett av benen... Många fler exempel finnes, men då skulle inlägget bli flera sidor långt. Det händer väldigt ofta att detta auktionshus väljer att skriva att varan ej är besiktigad, vilket är ett varningstecken. De har uppenbarligen haft tid att plåta och ta mått och borde således ha lagt märke till eventuella skador. Handla gärna där om du hittar något du inte kan motstå, men åk och titta på varan först! Auktionsavslut på måndagar. Buden sker i realtid med förlängning vid bud i sista stund, undantag för klubbauktion där buden måste lämnas innan klockan 16 på auktionsdagen.
http://www.metropol.se


Auktionskompaniet, numera Bukowskis Market, i Malmö & Stockholm: Flera bilder på objekten samt utförliga beskrivningar och skaderapporter. Här törs jag lägga bud utan att först åka och titta. Buden läggs i realtid med förlängning av auktionstiden om bud inkommer i sista stund. Finns även i Göteborg.
http://www.bukowskismarket.com/


Björnssons Auktioner i Lund (Gunnesbo/Nöbbelöv): Månadsauktioner, förhandsbud kan läggas via nätet fram till auktionsdagen och via telefon eller fax fram till auktionsstart. Är det något du verkligen inte vill missa för att du blir överbjuden med 50 kr kan du vara med per telefon mot en extrakostnad på 20 kr/objekt. Inte så utförliga beskrivningar och bara en bild per objekt. Här har jag bara handlat en gång, men jag är mycket nöjd med samtliga föremål - det känns upplyftande att hitta en jämförelsevis liten aktör där man inte behöver bli besviken vid avhämtningen.
http://www.bjornssons-auktioner.se/


Hallands Auktionsverk i Halmstad: Månadsauktion, förhandsbud via e-post, fax eller telefon fram till auktionsstart samt telefonbud när det gäller dyrare objekt, ingen budgivning via Internet. Stor variation med många kvalitetsobjekt. Endast en bild per föremål, men fler bilder samt utförlig skaderapport kan begäras. Ej beskrivna skador kan förekomma, man har ingen skaderapport i beskrivningen när det gäller t.ex glas och porslin som säljs i partier. Reservationspriset ligger ofta högt.
http://www.hallandsauktionsverk.se


Lauritz i Helsingborg, Malmö, Stockholm & Örebro: Flera bilder på objekten samt utförliga beskrivningar och skaderapporter. Jag har hittills inte blivit besviken utan känner mig trygg när jag lägger bud enbart baserade på uppgifterna på nätet. Ibland kan de ha felaktiga uppgifter om formgivare eller tillverkare, men de ändrar gärna när de får korrekt information med pålitlig källhänvisning. Lauritz finns på flera orter i Sverige samt i Danmark, Tyskland & Norge. Klart bäst utbud när det gäller 60-talsmöbler och dansk design. Buden läggs i realtid och inkommer bud i sista stund så förlängs auktionen.
http://www.lauritz.com


MoLa Auktioner (More or Less Antique & Auktioner ) i Bromölla: Månadsauktioner, förhandsbud via Internet, e-post eller fax fram till 30 minuter före auktionsstart. Även här kan du vara med per telefon. Om du handlar här rekommenderar jag att du åker och tittar i förhand eller begär utförlig skaderapport och fler bilder, jag råkade själv ut för flera skadade objekt och saknade delar. Endast en bild per objekt och ytterst sparsamma beskrivningar, dock stora fyndchanser!
http://www.antikhus.com/


Sikö Auktioner i Kristianstad: Stor variation på föremålens kvalitet, här finns både högt och lågt. Ofta flera bilder på objekt, inte så utförliga beskrivningar. Sällan uppgifter om formgivare eller tillverkare. Mycket tillmötesgående och trevliga att ha att göra med, behöver du fler uppgifter innan du lägger bud på ett föremål så är det bara att maila dem. Buden sker i realtid med förlängning vid bud i sista stund.
http://www.sikoauktioner.se/


Jag kommer att fylla på med fler auktionshus när jag testat dem, har du egna erfarenheter du vill dela med dig av så hör av dig!


Att lägga förhandsbud kan vara lite vanskligt: Antingen kanske du blir överbjuden med 50 kr på ett föremål du verkligen ville ha, eller så har du lagt ett maxbud långt över vad du egentligen tycker objektet är värt för att säkerställa att du vinner auktionen och det blir det pris du får betala... Det är nämligen så att vissa föremål säljs med reservationspris som kanske ligger väldigt högt och på samma nivå som ditt absoluta maxbud. Detta kan bero på en optimistisk auktionsförrättare eller att inlämnaren av objektet har en skev syn på marknadsvärdet. Jag har råkat ut för ett flertal auktioner där utropspriset alternativt reservationspriset ligger högre än vad föremålet skulle kosta i butik. Många har dolda reservationspriser men det kan vara en bra idé att fråga innan auktionen vad det ligger på så att du själv kan avgöra om du ska ge dig in i leken!


När det gäller avsaknad av uppgifter om formgivare och tillverkare kan det vara både positivt och negativt för dig som köpare: Du kommer inte att hitta objekten vid en google-sökning, men det gör å andra sidan inte andra heller! Det gör att du har större chans att fynda hos dessa aktörer förutsatt att du tar dig tid att gå igenom auktionslistor och bilder noggrannt inför varje auktion.


När man lägger bud i realtid är det väldigt lätt att ryckas med och bjuda mer än man tänkt sig från början, försök att sätta upp en gräns innan du lägger bud! När någon bjuder över en så tänker man gärna "äsch, en hundring till kan jag väl bjuda", och stannar det där så är det väl ingen större fara. Problemet är att dina motståndare kanske tänker likadant och när du till slut vinner auktionen så blir slutpriset 3 gånger högre än du tänkt dig från början! Har du en tendens till spelberoende ska du nog hålla dig borta från denna typ av budgivning :)


Tänk på att det tillkommer slagavgift på c:a 20-80 kr/objekt samt provision på runt 20%.


Till sist, du har rätt att reklamera varan om du inte är nöjd, här gäller lite olika regler beroende på vilken typ av auktion det är.

Av wanjasvarjehanda - 16 augusti 2010 17:58

Vid 22.30 i fredags dog vårt mobila bredbandsmodem. I lördags, efter evig väntan i telefonkö, fick jag gå igenom alla idiotprocedurer med supporten på Tele2, som upplyste mig om att garantin löpte ut för knappt 3 månader sedan samt att om modemet inte funkar i en annan dator så kan vi få köpa ett nytt för 295 kr. För att detta skulle kunna hämtas i butik istället för att komma per post inom 2 veckor skulle i så fall Kundtjänst bli tvungna att cleara det med butiken.


I söndags testade Leo på sin brors dator, modemet lika dött där.


Idag, efter 20 min telefonkö, fick jag köra ett samtal med en annan kille på supporten, även han sa att vi skulle få köpa ett nytt för 295 kr.


Kopplades till kundservice, fick vänta ytterligare 20 minuter i telefonkö. Kundservice meddelar först att något sådant erbjudande inte finns. Efter att ha väntat en kvart till medan killen kollar med sina kollegor får jag beskedet att det ska gå att ordna. Då säger jag att det ju är bättre att vi förlänger abonnemanget och får det snabbare modemet på köpet, detta måste han kolla upp och jag får vänta ytterligare 10 minuter.

När han kommer tillbaka så säger han att det är ok och jag dubbelkollar att det går att göra detta i butik och få det nya modemet på en gång. Då måste han förstås kolla igen, är borta en stund och återkommer med uppgiften att det inte ska vara några problem.


 Leo åker till Siba, som säger att det inte går att förlänga pga bindningstiden. Jag sätter mig i Tele2s telefonkö igen, denna gång 20 minuter. Får tala med en tjej på kundtjänst, drar hela historian igen och får först besked att det ska funka, hon ska bara dubbelkolla med en kollega. Efter 10 minuter talar hon om att det inte alls går för sig, då detta inte kan göras via en butik utan bara via Tele2. Att förlänga via deras hemsida - om jag nu hade haft tid att vänta på 2 veckors leveranstid - är en omöjlighet, då det skickas en kod som sms till modemet som inte funkar. Ok, men om vi då istället köper skräpmodemet för 295 kr, kan vi göra DET i butik? 295 kr? Vad är det för erbjudande? Nä, det visste hon ingenting om. Suck. Nu är jag halvtrött på denna kafkahistoria. Nåväl, efter att ha fått vänta medan hon talade med supporten visar det sig att det är ett erbjudande som bara supporten kan ge. Eh, jaha? Men kan vi ordna det i butik? Det vet hon inte, utan försvinner ett bra tag för att sedan tala om att det måste beställas av dem. Happ. Men om vi tecknar ett nytt abonnemang i butik? "Ja, men då har ni ju två abonnemang". Jo, men då kan ni väl avsluta det gamla? "Nä, för det har bindningstid kvar." Men kanske går det att ordna det hela i en Tele2-butik istället för på Siba, ni måste ju ha samma system?Ja, jo, det kanske skulle gå, ,men hon visste inte riktigt. Ok, men innan jag ber min pojkvän att sätta sig i bikö för att ta sig ut till förorten kanske det vore bra att veta om det kommer att fungera? Det kunde hon dessvärre inte avara på...


Sista samtalet tog 1,5 timme och gav inte ett jota mer än att jag på slutet blev lite gramse och upplyste henne om hur ett seriöst företag skulle ha hanterat det hela samt att jag ansåg det mycket märkligt att alla gav olika svar. Flera timmar åt skogen för mig, samt ett par timmar för Leo som väntade inne på Siba under tiden.


 Nu blir det ett startpaket för kontantsurf eftersom vi måste ha datorn med oss på upphämtnings/leveransresan. Tänkte ta och skriva ett litet fint brev till Tele2 där jag förklarar att vi är hyfsat missnöjda samt ifrågasätter informationen till anställda. Givetvis vill jag ha kompensation för kontantsurfpaketet och helst vill jag ha något för tiden också. Det sjuka är att de timmar som deras stackars anställda har fått ägna åt ärendet givetvis också kostar pengar, hade det inte varit billigare att ringa till en butik och säga att vi skulle få hämta ut ett nytt modem?

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards