Alla inlägg den 10 november 2010

Av wanjasvarjehanda - 10 november 2010 18:11

Det är mycket som rör sig i min skalle just nu, några av tankarna handlar om:

Tandvärk
Hur kommer det sig att den allra värsta tandvärken alltid dyker upp just när man absolut inte har varken tid eller energi? Förkylningar tenderar ju att hälsa på när man är som mest stressad, men jag fattar inte riktigt varför tandvärken får för sig att göra samma sak. Detta medför den återkommande frågan: Varför gäller inte samma högkostnadsskydd för tandvård som för övrig läkarvård? Nu talar jag givetvis inte om kosmetisk tandvård, det förstår jag att man får stå för själv, men man måste väl kunna tugga? Dessutom kan elaka tandinfektioner sprida sig och bli livshotande och den vård som krävs i dessa fall kostar staten bra mycket mer... Idag betalar du själv alla tandvårdskostnader upp till 3000 kr/år, mellan 3001 och 15000 kr betalar du 50%. Har du så pass stora behov att det går på ännu mer betalar du 15% av den del som överstiger 15000 kr. Du får dock en "tandvårdscheck" på 150 kr/år som kan dras av på kostnaden, men det gör ju ingen större skillnad. Sedan är det så att ersättningen görs efter ett fastställt referenspris; är din tandläkares taxa högre än detta så får du vackert stå för merkostnaden själv. Nä, visst är det så att samma regler borde gälla här som för resten av kroppen, d.v.s att högkostnadsskyddet träder in redan efter 900 kr/år. Friska tänder ska inte vara endast välbetalda förunnat. Jag minns med fasa något jag läste för kanske 10 år sedan, en arbetssökande man i Örebro som hade problem med en framtand. Socialen hjälpte till med kostnaden för utdragning men inte rotfyllning. Jag undrar hur lätt det blev för honom att söka arbete? Hur mådde han psykiskt efter det och vilket självförtroende hade han?

Psykiskt mående, ja.

Hur länge ska en människa egentligen behöva vänta på att få hjälp?
Jag sökte själv terapi för några år sedan. Det enda som hände var att jag fick äta ångestdämpande och prova mig fram bland olika SSRI-preparat (selektiva serotoninåterupptagningshämmare, icke beroendeframkallande antidepressiva). När jag gjort detta i ett år och fortfarande var under isen samt fick panikångest så frågade jag när jag skulle få börja min samtalsterapi och fick svaret "Inte förrän du mår bättre". Moment 22? Nåväl, jag har klarat mig men det är det absolut inte alla som gör. Det är många som helt enkelt inte orkar vänta hjälp... Jag tror att man måste inse att när en människa söker denna typ av vård så är det i princip ALLTID bråttom. Det är liksom ingenting man gör i något slags förebyggande syfte utan när man väl ringer till en psykiatrisk mottagning har man ofta mått mycket dåligt under en längre tid. Det finns helt enkelt ingen ork kvar. Så länge inte väntetiderna kortas och de hjälpsökande tas på större allvar kommer vi att se en ökning av självmord, vissa typer av våldsbrott och sjukskrivningar.

Sjukskrivningar, ja... Finns de fortfarande?

Försäkringskassan och politiken rörande sjukförsäkringen har verkligen blivit en het potät i år. Nya fall uppdagas hela tiden om människor som är allvarligt sjuka men som tvingas söka arbete. Det värsta är att det handlar om så ofantligt många fler än de fall som blir belysta i media. Det stegrande bidragsfusket ska ha varit anledningen till nya, hårdare tag - ett fusk som har visat sig handla om 0,04% av alla utbetalningar från Försäkringskassan 2009. http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/26578784053D6464C12577CE004C9F66?OpenDocument

Ett annat problem som funnits länge är handläggningstiderna hos både Försäkringskassan och A-kassan. Även om man är sjuk eller arbetslös så är man ju så illa tvungen att äta, bo och leva. Ändå så är det tydligen ok att folk ska behöva vänta i flera månader på att få de pengar de är berättigade till. Detta medför givetvis ökad stress hos de berörda vilket kan leda till att tillståndet hos den sjukskrivna försämras samt sömnproblem o.dyl som definitivt inte gör det lättare för den arbetssökande att komma ut i arbetslivet. Under tiden man väntar på utbetalning kan man tvingas ta dyra krediter och har man inte den möjligheten kanske man mister hus och hem - hur väl fungerar denna människa efter det?

Handläggningstider, ja...

Socialförvaltningen är ytterligare ett exempel på en instans som behöver förnyas. Om du som förälder självmant tar kontakt med dem för problem i hemmet så är det AKUT. Ingen vill väl i första taget erkänna att man tappat greppet om sina barn eller om sitt liv, så när man väl söker hjälp så har man ofta gått på knäna under en längre tid och använt alla sina verktyg. Trots detta kan det handla om flera månaders väntetid innan en utredning görs! Under dessa månader förvärras ofta situationen då uppgivenheten ätit upp den sista energin och familjen riskerar att hamna i ytterligare problem. Däremot ser det annorlunda ut om familjens problemtonåring gör dumheter som han åker dit för, DÅ finns det resurser att sätta in omedelbart. Detta är så urbota dumt, när ska vi inse att hjälpen ger störst resultat INNAN skadan är skedd? Det är inte de anställda inom socialtjänsten som omöjliggör detta, det handlar om att det måste ske förändringar i lagar och förordningar samt tillämpning av dessa.


Slutligen en mindre viktig undran. Alla dessa program som går på dumburken: Böda Camping, Ullared, Paradise Hotel, Sandhamn, Hollywoodfruar, Skånefruar, Dansbandsbrudar, Bartenderskolan etc. Hur stort utrymme finns det egentligen för denna typ av "underhållning"? Vem tittar? Har människan  blivit så blasé att hon inte orkar med de mer väsentliga delarna av tillvaron? Nä, vill ni någon gång tortera mig så sätt mig framför Paradise Hotel. Jag skulle nog gå med på vad som helst för att slippa se det.

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards