Direktlänk till inlägg 9 december 2010

Tele2-strul - The neverending story

Av wanjasvarjehanda - 9 december 2010 15:26

I augusti hade jag en stor dust med Tele2, om den kan du läsa här: http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2010/08/16/3405541-tele2-kafka/#kommentarer

Jag fick ett tillmötesgående svar av Michaela Lindell (hon borde hålla kurser för Tele2s övriga medarbetare) och Tele2 valde att ge kompensation i form av justerad månadsavgift. Finemang, då var väl det problemet ur världen?

Nähäpp, så var icke fallet.


I slutet av september kom en faktura med abonnemangsavgift avseende 2010-09-28 t.o.m 2010-10-27 229 kr. So far, so good.


I slutet av oktober kom en faktura på 3 abonnemangsavgifter:

2010-09-28 t.o.m 2010-10-27 229 kr (jajjemän, samma period som på fakturan innan)

2010-10-28 t.o.m 2010-11-27 229 kr

samt

2010-10-28 t.o.m 2010-11-27 229 kr

Jepp, den sista låg dubbelt.

In alles alltså 3 månadsavgifter istället för 1, d.v.s 458 kr för mycket.


Eftersom jag väl inte riktigt tyckte att Tele2 gjort sig förtjänta av några extrapengar så ringde jag upp dem 2010-11-29.

En lång väntan i telefonkö blev det och sedan fick jag tala med en Andreas. Han försvann ett tag för att kolla vad som blivit fel och återkom med beskedet att det mycket riktigt skett en felaktig debitering. Med 1 månadsavgift...

Ok, jag förklarade igen att det var 2 månadsavgifter: Dels den som redan var fakturerad månaden innan, dels dubbletten.

Han kilade iväg igen för att kolla (ursäkta mig, Tele2, men är det inte smidigt om den som sitter i er kundtjänst och hanterar fakturafrågor har tillgång till alla uppgifter medan de talar med kunden?) och återkom med beskedet:

Vi kommer inte att fakturera er för abonnemangsavgifter på 2 månader.

Fakturan skulle däremot betalas.


Idag kom nästa faktura och speciellt förvånad blev jag tyvärr inte:

2010-11-28 t.om 2010-12-27 229 kr

2010-11-28 t.om 2010-12-27 229 kr

Så från att slippa avgift bidde det alltså ytterligare en dubblett. Summa summarum alltså 687 kr som Tele2 glatt förväntar sig att få utöver det vi egentligen ska betala för att använda en halvtaskigt fungerande tjänst.


Jag svor en smula och samlade ork, nu var det dags att ringa igen och få prata med en ny människa och åter förklara ärendet.

Angelica hette tjejen som jag fick tala med denna gång, faktiskt utan att ens behöva vänta i telefonkö.

Hon var trevlig och lyssnade medan jag förklarade ärendet, gick iväg för att kolla och återkom med beskedet:

Ja, det har blivit fel och tjänsten ligger dubbelt i systemet. Det är 2 månadsavgifter som är felaktiga.

Men nu är det ju så att vi var uppe i 3 månadsavgifter som blivit dubbelfakturerade...

Hon gick iväg igen och när hon kom tillbaka tyckte hon fortfarande att det var 2. Det var visst så att abonnemangsavgift aldrig fakturerades i förskott, vilket alltså skulle vara fallet på fakturan i september. Förlåt, Angelica, men abonnemangsavgiften debiteras alltid i förskott.


Jag upplyste henne även om löftena jag fick av Michaela Lindell i augusti angående fria månader och detta kunde hon faktiskt se.


Efter många om och men så var hon i alla fall med på noterna:

Att tjänsten låg dubbelt skulle givetvis korrigeras så att inte månadsavgiften debiterades 2 gånger i fortsättningen.

Sedan skulle de bjuda på 3 månadsavgifter.

"Hur menar du nu?"

"Jo, ni behöver inte betala någon abonnemangsavgift kommande 3 månader."

"Du menar för det ni fakturerat oss dubbelt? Då kan du inte säga att ni bjuder på något, detta är ju pengar som vi aldrig skulle ha betalat från början?"

"Ja, jo, ok, men vi kompenserar er."

"Nja, det gör ni ju inte heller. Det handlar ju egentligen om en kreditering av felaktigt påförda avgifter."

 

Jag förklarade att vi egentligen inte var så värst intresserade av att betala en massa pengar i onödan och frågade om det inte skulle vara lättare att kreditera/riva de felaktiga fakturorna och istället skicka en faktura med korrekt debitering.

Det gick förstås inte för sig. Jag antar att de inte jobbar så.

 

För övrigt ser jag när jag går igenom tidigare fakturor att vi bara slapp 1 månads abonnemangsavgift vid förra strulet (i augusti), så det saknas ju fortfarande en utlovad kompensation (i ordets rätta bemärkelse) på 1 månadsavgift. Ersättningen för Comviq Surf som vi blev lovade har heller inte visat sig. Nåväl, vi får väl se om jag orkar ta den dusten. Just nu känns det väl kanske inte riktigt så.

 

Nä, hörrni. Vill ni behålla era kunder så får ni allt lägga manken till:

En kompensation för era misstag skall innebära ett mervärde för kunden, inte bara att man får betala överdebitering och sedan vara glad om man slipper det. Vi är självklart inte någon av era stora kunder men det går i alla fall iväg närmare 4000 kr/månad från vårt konto till ert. Skulle alla vi som ligger på den nivån tröttna så har ni kanske inte längre råd med julfika.

 
ANNONS
 
Gitte bortbytingkamelen

Gitte bortbytingkamelen

9 december 2010 18:28

Säger då det; då det!
Men är nu tele2 lika effektiva som TELIA är när det gäller blogginlägg med deras företagsnamn i rubriken så lär du ha en offentlig ursäkt i kommentarsfältet här imorgon, med en hänvisning att höra av dig eller bli uppringd. De två gånger jag har beklagat mig över telia i min blogg har de nämligen haft denna goda smak och hör och häpna, även varit väldigt behjälpliga. Så med lite tur blir du bön(blogg-)hörd.

Tele2; skärpning!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

wanjasvarjehanda

9 december 2010 18:32

:) Nja, förra gången det blev knas så var de behjälpliga när de sett bloggen, det är ju dock ingenting man kan räkna med. Jag vill bara ge folk en chans att se andra sidor av Tele2 än det fåniga fåret och allehanda löften.
Bääääd, Tele2.

 
Benny

Benny

10 december 2010 11:13

Jag hade sagt upp abonnemanget på studs, sen hade jag kontaktat Plus och bett dem ringa Tele2, då hade du antagligen både fått pengarna snabbare och en offentlig ursäkt för den URUSLA hanteringen...

Jag är inte förvånad över strulet, vi har Tele2 hemtelefoni (av någon outgrundlig anledning??), och hade tidigare telefonsvarartjänst, som vi avslutade för flera år sen, det som då hände var att den fortfarande var kvar långt efter att vi slutat betala för den, vilket ju kan låta bra, men anledningen till att vi sa upp den var att vi aldrig lyssnade av den och att de flesta har våra mobilnummer...
Jaha, då ringde vi igen och sa till att dom skulle ta bort den, vad hände då..? Jo, folk kunde fortfarande lämna meddelanden, men vi kunde inte lyssna av :-)
Jag ringde på nytt, sa till dem om problemet och de lovade fixa detta, vilket de gjorde...nu mer kan man ringa 5 signaler till oss, sen kopplas man ut i tomma rymden, det piper till som en svarare, sen brusar det bara, man kan inte lämna meddelande och inte lyssna av...det är som du förstår irriterande att bara 5 signaler går fram utan att man kan göra mer...jag har ledsnat och tänker byta till Telia eftersom vi har Telia-mobiler hela gänget!

http://porslinsbloggen.blogspot.com

wanjasvarjehanda

10 december 2010 11:20

Wow, det låter ju riktigt spännande! Vem vet, kanska KAN man lämna meddelanden och de hamnar någonannanstans, kanske hos någon ensling ute i skogen vars enda kontakt med omvärlden är att lyssna på dessa meddelanden ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:14

This blog post is about a revolving coat hook/hanger often sold as Sputnik designed by Osvaldo Borsani and manufactured by Tecno. Usually my blog posts are in Swedish but in this case I chose to write it in English too as I think the information is r...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Wanjas Varjehanda med Blogkeen
Följ Wanjas Varjehanda med Bloglovin'

Gästa boken!


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se