Direktlänk till inlägg 29 april 2011

Dagens informationsjakt: Skrivbord stämplat Tibergaard

Av wanjasvarjehanda - 29 april 2011 13:35

Skrivbordet nedan är stämplat:
Made in Denmark
Design Tibergaard


Lägg märke till den lilla hyllan på höger sida, är den månne till för att ställa whiskeyflaskan på?  


Det är härligt med möbler som har en märkning så att man kan söka information om formgivare och möbelfabrik, sådan info finns ju alltid på nätet!
Eller?


Jag gillar den smäckra formen, den svävande skivan och de aningen snedställda benen.

  
Nä, så lätt var det inte denna gång. Informationen som finns om Tibergaard är väldigt knapphändig, det enda jag hittade var fler skrivbord samt en del uppgifter om att möblerna är formgivna av en G. Tibergaard och tillverkade av en Nielsen Möbelfabrik. Andra påstår att Tibergaard var namnet på möbelfabriken och att formgivare är okänd.

I just detta fall handlar det ju om ett rätt ovanligt namn så jag chansade och tog kontakt med en Niels Tibergaard, som svarade på en gång!
Det är formgivarens son jag fått tag på, vilket känns tryggt eftersom de uppgifter jag får av honom garanterat stämmer.

Formgivaren hette Gunnar Tibergaard Nielsen men använde bara namnet Gunnar Tibergaard.


På baksidan sitter en liten bokhylla, något man sällan ser på så pass små skrivbord (110 cm). Formgivarna var smartare förr! Jag kan ju passa på att tala om att skrivbordet finns till salu här: http://www.wanjasvardagsrum.se/bord_stolar.html

  
Gunnar anställdes på Ikast Möbelfabrik 1946. Han var VD för fabriken och formgav alla möbler själv - till en början var han ensam och tillverkade även möblerna. Ikast Möbelfabrik tillverkade framförallt skrivbord för den amerikanska marknaden i teak och mahogny (jag har sett några beskrivas som jakaranda och ska fråga sonen om även det användes).
När fabriken stängde 1981 hade man 90 anställda.

Jag frågade förstås Niels om han har några bilder på Gunnars övriga alster men det har han tyvärr inte.


Du som har andra möbler av Tibergaard, maila gärna bilder till mig på varjehanda(a)wanjasvardagsrum.se så lägger jag upp dem här! Det vore ju kanon om vi kunde sammanställa en liten serie bilder med hans läckra skrivbord :) Jag har sett ett som liknar detta men med två lådsektioner samt ett urtjusigt, njurformat från 1954. Det senare har jag för mig har bardel med jalusidörr men jag är inte helt säker. Jag har ett vagt minne av att någon frågat om ett sådant på ett forum eller i en blogg, hoppas den som undrade läser detta :)


Till sist: Tack, Niels, för att du berättade!

 
 
eli

eli

30 april 2011 16:12

Kul att lära sig nya formgivare! Coolt skrivbord.

http://http:/femtiotalsjakten.blogg.se

wanjasvarjehanda

30 april 2011 16:51

Ja, visst är det spännande, synd bara att sonen inte har kvar något! Här finns en liten bild på ett av Tibergaards andra skrivbord: http://www.danish-modern.co.uk/?p=2194

 
Ingen bild

Anders

13 juli 2011 13:03

Hej, jag har ett likadant skrivbord som på bilden också märkt G Tibergaarden. Jag hade tänkt sälja det då ingen av barnen behöver det längre. Vet du var jag kan lägga upp det för salu? Anders

wanjasvarjehanda

27 oktober 2011 19:54

Hej, Anders!
Ledsen för sent svar, jag har inte fått något meddelande om nya kommentarer!
Jag antar att du redan sålt skrivbordet, annars får du gärna kontakta mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wanjasvarjehanda - 26 januari 2020 15:28

Du har säkert dykt på någon av ljusstakarna som enligt annonser, retrobutiker och auktionsfirmor är designade av Bo Svensk. Här är en av modellerna:https://www.metropol.se/auktioner/varor/ljusstakar_design_bo_svensk_-/%7B26D4084E-5A65-4EE8-8FCA-1E6F9...

Av wanjasvarjehanda - 2 juli 2015 08:49

Detta inlägg handlar inte det minsta om några fina möbler, felattribueringar eller knasiga auktionshus, däremot om vilseledande marknadsföring.Idag är jag riktigt arg och besviken.Jag har aldrig haft glasögon men har känt att jag borde skaffa det då ...

Av wanjasvarjehanda - 26 maj 2015 04:02

Detta är en text om saker som jag önskar att alla retro- och antikintresserade funderade på en liten stund, jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att läsa. När vi startade vår verksamhet och öppnade retrobutik i början på 2007 blev jag snabbt...

Av wanjasvarjehanda - 18 mars 2015 15:09

Servisen Lorry från Reijmyre känner många igen, åtminstone vinglasen och starkvinglasen. Det har spekulerats mycket om vem som ritade Lorry: Många hävdar att serien är av Jonny Mattsson, som dock inte kom till bruket förrän 1956 medan Lorry finns m...

Av wanjasvarjehanda - 23 september 2014 22:57

Detta inlägg handlar om en klädhängare som allt oftare påstås vara designad av Osvaldo Borsani, Tecno 1961. This blog post about the coat hanger often sold as "Sputnik" by Osvaldo Borsani 1961 is also available in English.   Ibland tar det tid ...

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Skapa flashcards