Alla inlägg den 4 februari 2012

Av wanjasvarjehanda - 4 februari 2012 13:45

Albin Johansson & Söner i Hyssna har tillverkat stolar sedan 1920 och vi har haft några av deras 60-tals-modeller. Dessa stolar är formgivna av Carl-Ewert Ekström, som ritade ett antal stolar för Albin i Hyssna. Lite har han nog blickat över sundet när han han ritade dem!


 


Sen har vi just nu för andra gången köpt in en 60-talsmodell i jakaranda, den vet jag inte vem som ritat:

 


Stolarna från Albin är oftast brännmärkta under sitsen och ibland på insidan av ramen, dock inte alltid. Ibland står även formgivarens namn med, om det är Carl-Ewert Ekström så står det C-E Ekström.


Flera av modellerna är starkt inspirerade av dansk design och just den modellen som jag trodde mig ha köpt in nu är det verkligen:


http://www.bukowskismarket.com/items/128091-stolar-4-st-albin-johansson-soner-hyssna-1950-1960-tal



Troligtvis är den formgiven av Birger Höglund, jämför med denna stol som döptes till Sälen:

http://www.albinihyssna.se/www/live/stdsubmenu.aspx?TreeID=272



Så, till våra nyinköpta stolar, som jag alltså var övertygad om var från Albin i Hyssna. När vi hämtat dem började jag kika lite närmare på dem och kände att hmm... Nä, de är ju inte riktigt likadana som Albin-stolarna! Det som skiljer mest är ryggstödet: Ovansidan är rakare på våra stolar och den nedre delen går inte ner lika mycket i mitten. Lägg även märke till att sidan av ryggstödet är delad, vilket den inte ser ut att vara på Albin-stolarna.


På forumet Precis en så'n har Albin-stolarna diskuterats ett par gånger och då har det visats bilder på liknande stolar från danska Vamo Sönderborg. Dessa var dock med klädd rygg.

Så, jag letade runt på nätet igår och hittade flera av samma modell som våra och några av dem var stämplade Vamo Sönderborg, dock inte alla. Jag har bara lossat på undertyget på en av våra än så länge, jag hoppas hitta en stämpel på någon av dem. Att de är av den danska modellen råder dock inget tvivel om!


Frågan som uppstår är givetvis vem som var först, Vamo eller Albin. Jag är nog rätt säker på att det var någon av formgivarna hos Albin som lät sig "inspireras". Denna typ av plagieringar var inte poppis ens då men kanske var det svårare att göra något åt det när det inte skedde inom samma land?


Vem som ritat de danska stolarna har jag inte lyckats lista ut. Visst finns det de som attribuerar dem till Arne Vodder men något som styrker den uppgiften hittar jag inte. Andra som ritat stolar för Vamo Sönderborg är t.ex Johannes Andersen och Ib Kofod-Larsen.


Många av Vamos modeller tillverkades även av Povl Dinesen och jag har sett någon som haft dessa stolar skriva att de är tillverkade där, jag har dock inte sett dem med Dinesens stämpel. Stolarna finns inte med i danska Furniture Index.


Vet du kanske mer om stolarna? Eller sitter du på uppgifter om vem som ritat vad för Vamo? Då får du gärna maila till info(a)wanjasvardagsrum.se för vi är nyfikna!

Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Ovido - Quiz & Flashcards