Alla inlägg den 21 februari 2012

Av wanjasvarjehanda - 21 februari 2012 15:15

När vi öppnade butik 2007 köpte jag in en klädsnurra på Tradera. Jag hade ingen aning om var den kom ifrån eller när den tillverkades, bara att den var rätt kul. Långt senare fick jag uppgifter om att den var relativt nytillverkad och såldes av IKEA.


Kring 2008 såg jag att en snarlik fanns från Karolin Design, den är dock i svart/krom eller vit/krom (har för mig att den även fanns i andra färger men ska låta det vara osagt). Karolin Design kallade den Saturnus och priset var 449 kr.


Varianten från IKEA säljs ofta på Tradera där jag har sett många gå för runt hundralappen, på loppis kan man hitta dem för en tia. Det händer dock alltför ofta att säljare på Tradera skriver att de är 50-tal och ovanliga, vilket givetvis trissar upp priset om budgivarna inte haft koll på IKEA:s produktion de senaste åren.

I januari användes just en sådan beskrivning i en Traderaauktion och slutpriset blev 517 kr. Jag hade mailat säljaren om att den var från IKEA och såldes kring år 2000, denne hade uppenbarligen även fått upplysningar om att liknande sålts i designbutiker. Säljaren valde att gära ett tillägg i beskrivningen om att den sålts på Village och var dyr som kvicksilver. Att den i själva verket var från IKEA valdes uppenbarligen bort...


Samma dag som auktionen avslutades lade en annan säljare ut en likadan, även den beskriven som 50-tal och ovanlig. Jag mailade säljaren som svarade att h*n hämtat uppgifterna från den nyss avslutade auktionen. Sent omsider gjordes ett tillägg om att h*n fått mail om att den "inte är 50-tal utan troligtvis modernare än så". Slutpris 416 kr.


Så kom det en ny annons igår. Samma säljare som i den första auktionen. Denna gång anges i beskrivningen att den är från Village. Att den i själva verket är från IKEA är tydligen inte intressant.


Jag har själv inga nyare kataloger från IKEA så jag blev oerhört glad när Pia som har bloggen Fynddagboken idag delade med sig av en bild :)


 


MINA Klädsnurra svarta klot och knoppar av bok-Rör och fästplatta av epoxilackerad metall.
Den var en av nyheterna i 1993 års katalog och såldes för 195 kr, hur många år den fanns i sortimentet vet jag inte men det var nog ett tag.

Pia skriver att det finns flera klädhängare och tamburmajorer i IKEAs 90-talskataloger som idag brukar säljas som 50- & 60-tal, jag hoppas givetvis på bilder :)

Tack, Pia!


Förhoppningen är att vi som bloggar om prylar från 50-, 60- & 70-talet kan hjälpas åt att föra fram dylika nyare produkter i ljuset i ett försök att minska alla falska uppgifter som florerar på nätet, inte minst på Tradera. Det finns ju ett gäng sådana, såsom skoställ, diskställ och annat som alltid har orden 50-tal och string i auktionsrubriken för att locka köpare. Många tror säkert att det är äldre prylar de säljer men det är dessvärre ganska vanligt att säljaren är mycket väl medveten om att varan är nyproducerad.


Vad säger ni, kan vi göra en gemensam kraftansträngning för att sprida ärlig information?


Presentation


Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Sevärt, lusläst & lustigt

Barnebys Blogglista

Not Swedish?

RSS

Besöksstatistik

Gästa boken!


Ovido - Quiz & Flashcards