Inlägg publicerade under kategorin Längs vägen

Av wanjasvarjehanda - 13 april 2013 07:18

En dag i somras åkte vi genom Simlångsdalen och fick syn på ett rätt udda hotell samt en skylt med texten Danska Fall. Just då tog vi oss inte tid att kolla något av dem men de fanns kvar i minnet och några veckor senare bestämde vi oss för att styra kosan dit. Det är vi mycket glada för idag!

Tallhöjdens Värdshus är inte som något annat ställe vi bott på när vi behövt övernatta under våra inköpsresor. Med tanke på ekonomin så blir det alltid billigast möjliga alternativ, antingen hemma hos någon släkting eller på något lågbudgethotell med intetsägande miljö och tråkig mat. Någon gång har vi lyckats få en bra deal på ett bättre hotell men inte heller det har känts speciellt trevligt, de tycks alla vara inredda enligt samma mall och allt är vitt och opersonligt.

Tallhöjden är verkligen raka motsatsen!

Något som överraskade oss mycket var maten, som håller hög klass och definitivt hade kunnat serveras på någon av storstans finkrogar. Det känns att man tänkt till när det gäller råvaror och det mesta som serveras är närproducerat, något som framförallt märks på köttets kvalitet.

Det jag föll mest för var dock lugnet på Tallhöjden. Så fort vi kommit dit infann det sig, all stress var som bortblåst och jag som har stora sömnprblem sov gott hela natten.

Det är som att all oro och stress slukas, isoleras och göms någonstans långt borta i ingenstans.

Överallt finns något att titta på - Det mesta är kvar sedan stället drevs av Sture G. Ohlsson, som byggde värdshuset 1967 och inredde delvis med möbler från den egna möbelfabriken i Malmö samt med souvenirer från sina många resor. Vi blev nyfikna på en hel del saker, bland annat några slagbord som används som långbord i det stora tältet sommartid. Det blev aldrig av att vi tog bilder på borden men jag reagerade på att de påminde mycket om Bruno Mathsons "Maria flap". Långt senare fick jag för mig att surfa runt lite för att se om borden faktiskt kunde vara från Stures fabrik och se! Jag hittade ett likadant och visst var det Sture som varit i farten!

Förutom värdshus och möbelfabrik drev Sture G. Ohlsson en klädbutik, en möbel- och inredningsbutik samt keramikverkstan Tallhöjdens Stengods. Jag misstänker att det var en man som sällan gick sysslolös!

Det allra första jag la märke till när vi satte oss i matsalen var karafferna, vissa med den ursprungliga lädergördeln kvar.

Var kunde de komma ifrån? Färgen pratade lite Reijmyre men jag kände inte alls igen formen. Jag var helt enkelt tvungen att fråga!

Lotta, som driver Tallhöjden tillsammans med sin man, berättade att det en dag för några år sedan hade kommit in en kvinna som efter att ha sett sig om plockade upp ett glas och utbrast:

"Så ni har kvar mina glas, men var är resten?"
Kvinnan ifråga hade varit med och blåst allt glas som Sture köpte in i slutet av 60-talet! Hon arbetade då på Älghult och det är alltså därifrån glasen i detta inlägg kommer. Superspännande tycker jag och undrar givetvis vem hon är! Lotta vet inte vad hon heter, kanske någon av er som läser detta vet vem det kan vara?

Vinglaset skulle nog vara svårt att identifiera om man inte visste var det kom ifrån.

Detta lilla glas är ett vattenglas, eller selterglas om man så vill.

Jag har inte måtten på glasen så jag lägger in en bild för storleksjämförelse. Här ser ni också att vinglaset och det lilla vattenglaset har samma gröna färg, medan karafferna har en annan. Lampan uppe till vänster sitter ute vid parkeringen.

Glas på fot, perfekt för frukostjuicen. Känns det inte lite inspirerat av Signe Persson-Melin?

Bildbevis på att det faktiskt händer att vintern kommer även till södra Sverige. När det gäller boende på Tallhöjden så kan man välja mellan rum i huvudbyggnaden eller en egen liten stuga. Det finns även möjlighet hyra sal för fest, bröllop och konferens.

Mer info på Tallhöjdens hemsida: www.tallhojden.se

I början av detta inlägg nämnde jag skylten vi åkte förbi, den där det stod Danska Fall.
Jodå, vi har givetvis varit där också och även det blev ett favoritställe i somras.

Det är alltså ett naturreservat som ligger i Simlångsdalen, en liten bit från Tallhöjden.

Jag gllar verkligen formen på bänkarna som står längs vandringleden, lite art déco-känsla så här mitt i skogen. Den förfallna gården är Eriksköp, jag hoppas innerligt att någon tar sig an och rustar upp den innan den är bortom all räddning!
Ibland kan man få en känsla av att man varit på ett ställe förut, trots att det är första gången man är där. Detta är ett sådant ställe för mig.

Här har vi fallen. De som känner mig väl vet hur mycket hav, vatten och skog betyder för mig som kraftkälla, det är där jag laddar batterierna. Det är inte Niagarafallet direkt men fullt tillräckligt för ge ro och energi.

Nu längtar vi till sommaren!

Av wanjasvarjehanda - 23 februari 2011 21:41

Vi har massor att göra inför Retromässan 12-13 mars: Jag knåpar vidare med en snyggare hemsida, vi har ett ton prylar som måste plåtas och ett gäng möbler som ska slipas och göras iordning, skyltar och visitkort ska fixas och vi har saker att hämta ute i landet.

Det är banne mig inte lätt att hinna med när man har gått in i väggen och inte har minsta gnutta energi!

Nu hade vi i alla fall bestämt oss för att vi skulle övernatta i Kristianstad i helgen när vi åker på upphämtningsresa.

Så, för någon vecka sedan började jag kolla villket hotell som hade lägst pris just då. Vi har tidigare bott på Anno 1937 och på Stadshotellet. Av någon anledning fick jag för mig att googla på Stadshotellet och upptäckte att dt är till salu... Det kändes ju inte så kul eftersom vi gillade bemötandet vi fick av de frånträdande ägarna sist vi var där. Nåväl, huvudsaken var ju att vi fick äta på Taste, som jag skrev ett lyriskt blogginlägg om i höstas: http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2010/09/27/3548628-kristianstad-missa-inte-taste-bar-restaurang/

Taste är liksom hela anledningen till att vi väljer att stanna till i Kristianstad när vi åker neråt Skåneland.

Av någon outgrundlig anledning har jag inte kommit mig för att boka hotell. Jag fick liksom en känsla av att det var något knas någonstans. Mycket riktigt, en googling visar att Taste inte finns längre. Det känns bara så oerhört trist! Samtidigt lite småtypiskt: Så fort man hittar något man verkligen gillar så stänger det alternativt slutar tillverkas. Det är väl Murphy's law som som styr, antar jag.

Det eminente kocken Magnus gör säkert bra ifrån sig även på nästa ställe men det är synd på en lokal som verkligen ligger mitt i smeten! Förhoppningen är givetvis att nästa krögare ska behålla samma koncept men det återstår att se.

Detta får mig att fundera: Är det framförallt i småstäderna som företag går i graven eller lider vi fortfarande av en generell hotell- och restaurangdöd i Sverige? Hur ser det ut i din stad?

Av wanjasvarjehanda - 27 september 2010 09:30

I augusti åkte vi neråt landet för att hämta möbler till butiken samt leverera en bardisk till Öland.

Den första kvällen intogs middag på Krögers i centrala Kalmar. Laxen jag åt var helt ok, Leos oxfilé vad definitivt inte en portion värd sina 248 kr men den smakade hyfsat bortsett från snål kryddning. Vad som inte var ok var servicen, personalen hade en tendens att stå och titta ut över serveringen utan att se gästerna eller uppfatta att de ville beställa. Man kan ju hoppas att det bara var tilllfällig sommarpersonal och att det funkar bättre i vanliga fall.

En sak vi registrerade när vi lämnade restaurangen var vilken spökstad Kalmar blir en vardagkväll: Även i småstäder brukar det finnas grupper av människor här och var i stadskärnan efter kl 23, men här var det ekande tomt på gatorna. En mycket märklig känsla för oss stockholmsbor!

Natten tillbringade vi på lågprishotellet Svanen i Kalmar, där ett dubbelrum med dusch i korridoren kostar 790 kr/natt inkl. frukost. Standarden är ok för att stanna en natt och frukosten utan anmärkning. Dock fanns det på toaletten på rummet (som du alltså betalar extra för) knappt plats för knäna, en liten lapp på väggen upplyste oss om att det beror på att ett badrum byggts om till två toaletter. Vad jag förstår så var enda skillnaden mot att välja deras vandrarhemsalternativ att det ingick lakan, handdukar, städning och frukost: Ett dubbelrum med toalett bokat som vandrarhem kostar 580 kr+frukost 2x70 kr+handdukar 2x25 kr+lakan 2x55 kr+städning 2x30 kr=940 kr. Om du struntar i frukost, har med dig egna lakan & handdukar, accepterar att toan finns i korridoren och sköter städningen själv kommer du undan med 480 kr för ett tvåbäddsrum. Jag misstänker att det är svårt att hitta billigare alternativ i Kalmar.

Efter att ha levererat bardisken på Öland nästa dag åkte vi vidare mot Kristianstad. Längs vägen fanns en uppsjö av loppisar, dessvärre var de flesta av dem vi stannade vid stängda på onsdagar.

Väl framme checkade vi in på  Best Western Hotel Anno 1937 som ligger mitt i stan. God standard på rummet och trevlig personal, frukosten testade vi inte. Hotellet har ingen egen restaurang men rekommenderade Taste Bar & Restaurang där hotellgäster erbjuds 10% rabatt. Jag var lite skeptisk men eftersom klockan var mycket så var det ingen större idé att försöka hitta något annat.

Oj, vad överraskad jag blev!

Vi slog oss ner på uteserveringen och det tog inte många sekunder förrän vi satt med menyer och varsin öl. Det fanns en hel del gott på menyn och servitören - som visade sig vara Johan som driver stället - berättade gladeligen om de olika rätterna. Vi bestämde oss för att slå till på varsin entrecôte på Angus, nu gällde det bara att välja en bra kombination av tillbehör. Till alla kötträtter får du nämligen själv välja mellan följande:

Potatisgratäng, tjocka pommes, risotto, Johans Potatis (fylld m. ost, gräslök & bacon) eller duchesspotatis

Bearnaisesås, kantarellsås, ädelostsås, BBQ,  rödvinssky eller pepparsås

Vitlökssmör eller persiljesmör

Efter att ha velat en smula och dividerat lite med Johan om vilka kombinationer som funkar bäst bestämde sig Leo för risotto & rödvinssky medan jag körde med potatisgratäng & pepparsås. Vi toppade båda med vitlökssmör som grädde på moset.

Maten serverades som sig bör med en generös portion av respektive tillbehör och den väl tilltagna köttbiten såg helt perfekt ut. Vi smakade andäktigt på vår egen samt varandras rätt och tittade lycksaligt på varandra...

Köttet var saftigt, mört och perfekt kryddat. Såsen rund och fyllig i smaken med nyanser som kittlar varje smaklök.

Jag var imponerad och det händer inte ofta på restaurang!

Råvarornas kvalitet kombinerat med kockens matglädje som tydligt kom fram i den väl avvägda kryddningen gav en smakupplevelse man sällan får vara med om, kort sagt:

Maten på Taste smakar!

Att sedan personalen var kanontrevlig (trots att vi är 08-or) gjorde att kvällen kändes perfekt. Så perfekt att vi faktiskt bestämde oss för att stanna i Kristianstad en natt till istället för att stressa hem, vi hade ju faktiskt inte haft ens minsta lilla semester i år.

Mätta och belåtna begav vi oss till hotellet för en god natts sömn.

Nästa dag fylldes med avhämtningar i Skåne, vartefter vi var rejält slut och nästan funderade på att gå och lägga oss vid åtta. Det kunde vi givetvis inte göra eftersom Taste var öppet och vi än så länge inte hade provat mer än en rätt på deras meny. Sen talade faktiskt kocken Magnus om att de skulle prova ut rätter till den nya menyn under dagen... Skulle man våga hoppas på att något fanns kvar?

Vi gick ner mot Taste - eller jag haltade snarare eftersom mina stackars fötter var så ömma - och välkomnades av Johan. Även Magnus kom ut och de berättade om vad de provsmakat tidigare på kvällen och som ska ingå i den nya menyn som presenteras inom kort. Allt låter superbt så både jag och Leo blev förstås rätt glada när de sa att vi kommer få testa ett par av de nya rätterna :)

Till att börja med fick vi en riktig klassiker, nämligen fransk löksoppa. Denna kommer bli poppis nu i höst, få saker värmer så gott och att den dessutom tillhör de mest smakrika löksopporna jag testat försämrar ju inte oddsen!

Efter det var jag mätt, men givetvis kunde jag inte säga nej när nästa rätt kom in.

Tyvärr var det mörkt på ute och min mobilkamera vill inte samarbeta så bra då.

Huvudrätten bestod av en biff på hjortfärs med potatisgratäng och kantarellsås. Smaken var rund och mustig och förde verkligen tankarna till klassisk, vällagad husmanskost. Behöver jag säga att kryddningen var perfekt? Glöm alla torra biffar du ätit, den här var saftig och fin och återigen kändes det att Taste är en restaurang som satsar på råvaror av bästa kvalitet.

Nu var jag förstås rejält mätt, jag minns inte när jag lyckades få i mig både förrätt och varmrätt senast (nåja, Leo fick förbarma sig över hälften av min portion med ändå). Trots detta blev den en liten avslutning i form av en miniportion pannacotta (kommer från Axelsson Konditori och smaken varierar från dag till dag) och en bit god ost med någon form av nyponmarmelad. Inte alls dumt!

För mig är nypon=Ekströms nyponsoppa som vi väl alla blev serverade när vi var små, men detta var något helt annat. Ett ypperligt tillbehör till smakrika ostar!

Efter mycket snackande med Johan & Magnus tog vi oss så småningom tillbaka till hotellet, fast beslutna att vi måste besöka Taste snart igen.

På vägen gick vi förbi några skojigt planterade växter, visst ser det ut som Cousin It i The Addams Family? Vi fick höra växtens namn av en förbipasserande men jag minns bara att den hette något med gräs, hår och kanske silke. Vet du?

Det till och med kändes som hår, hade det varit lite starkare skulle man säkert kunna ha det till hårförlängning :)

Nu har Taste haft sin nya meny i en vecka och vi hoppas få möjlighet att prova de andra rätterna snart. Nästa gång blir det nog Höstgryta.

Här snackar vi möbler & annat från 50-talet, 60-talet & 70-talet. Har du en pryl du vill veta mer om? Maila så sätter vi igång sökandet :)